STILLBILD UR VIDEOVERKET THE SILENCE 2014

THE SILENCE
Per Hüttner
19 februari - 28 mars 2015

SCROLL DOWN FOR ENGLISH TEXT

THE SILENCE var Per Hüttners första separatutställning i Galleri Fagerstedt. Utställningen förenar på två projekt som Hüttner arbetat med under 2014 och som på olika sätt berör en grundläggande frågeställning om likheten och skillnaden mellan ”du” och ”jag”, mellan det genuint mänskliga som förenar alla människor och det som skiljer oss åt på individnivå.

Per Hüttner bedriver en omfattande verksamhet i ett utvidgat konstnärligt fält. Han bor i Stockholm och i Paris och har levt ett nomadiskt liv under större delen av sitt vuxna liv. Sedan examen från Konsthögskolorna i Stockholm och i Berlin har han varit en av pionjärerna i att använda video och datorer och andra nya media i sina verk, han var en av de första konstnärerna som använde datorer som skulpturala element. Hans konstnärliga arbete är även innehållsligt utforskande och ständigt i framkant, han arbetar helst tillsammans med forskare från olika discipliner och gärna i globala konflikthärdar. Han fick internationell uppmärksamhet redan i början av 1990-talet med sitt fotografiska projekt ”Jogging in Exotic Cities”, där konstnären ses jogga i vita kläder i städer som fortfarande ansågs som exotiska i västerländskt perspektiv och som föreföll kaotiska: Chennai, Mexico City, Amman och Lusaka.

Filmen THE SILENCE är producerad i Beirut i Libanon år 2014. Det är en narrativ film som närmar sig spelfilmsformatet och den är tydligt inspirerad av både Bergmans Persona och Buñuels El ángel exterminador. Per Hüttners verk visar två kvinnor som är instängda i ett bibliotek, de lagar böcker som nötts sönder, och plötsligt ändras stämningen när omvärlden oväntat tystnar och kvinnorna får en ny och mycket svårare situation att förhålla sig till.

Fotografierna TACTILE COLLECTION bygger på ett objekt som Per Hüttner skapade för en performance på Pinacoteca i Sao Paolo 2014. Objektet är ett Möbius-band, en vit textil som har vridits ett halvt varv med ändarna ihopsatta så att det längs sin nya bana har både en sida och en kantlinje. I den nyproducerade fotoserien ser vi två kvinnors händer som handhar banden med försiktighet i en steril omgivning som understryker hur tystnaden öppnar för andra kommunikationsformer

Per Hüttner (f. 1967 i Oskarshamn) bor och arbetar i Paris och Stockholm. Han är utbildad på Konsthögskolan, Stockholm och på Hochschule der Künste i Berlin; bland viktigare separatutställningar kan nämnas Göteborgs konstmuseum; Zendai MOMA i Shanghai och på Chisenhale Gallery in London. Per Hüttner har även deltagit ett stort antal grupputställningar bland annat på Hayward Gallery i London; Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM); Palais de Tokyo i Paris och MACBA i Barcelona. Hüttner har även gjort performances på Tate Britain, Tate Modern, Pinacoteca och Venedig Biennialen och är representerad på konstmuseer i Sverige, Polen, Brasilien och Kina. Han är grundare och konstnärlig ledare för det internationella forskningsnätverket Vision Forum Hüttner var en av grundarna av de konstnärsdrivna gallerierna Konstakuten i Stockholm (1996-2001) och The Hood Gallery i Los Angeles (2001-2003). Han sitter i styrelsen för Konsthögskolan i Besançon i Frankrike.
 

TEXT IN ENGLISH

THE SILENCE STOCKHOLM
Per Hüttner

The exhibition ‘The Silence’ brings together two bodies of work created for greatly different contexts that both investigate that fine membrane between you and me. The work examines how we, human beings, are both all the same and yet infinitely different. Same, because we all begin and end our lives the same way; and different because no two instances in the history of the universe is ever the same. In any interaction with other human beings these similarities and differences are activated. Huttner, in other words returns to a central question in art, philosophy and religion that has occupied man since the beginning of time and that beckons our attention without ever offering any solutions.

The film ‘The Silence’ was commissioned for the VOLUME project in Beirut in 2014. The work is clearly inspired by Bergman’s Persona, Buñuel’s El ángel exterminador and shows two women who are imprisoned in a library and whose situation is pushed to its extreme when the world goes mysteriously silent. The circumstances pushes the two women to make life changing decisions in the face of the events.

In conjunction with the film, the artist shows a series of photographs that depict an object that was developed for a performance at Pinacoteca in Sao Paulo in 2014. The object is made up of three interconnected circles of different white fabrics that have been twisted once and in and forms a complicated Möbius strip. In the photographs we see four feminine hands that handle the object delicately. Are these the same hands that work on the books in the library? What are the hands trying to negotiate? Where does the object come from and what purpose does it serve?

www.perhuttner.com

ARTIST TALK MED PER HÜTTNER
"Om det man inte säger"
ONSDAG DEN 25 MARS 2015
LÄS MER HÄR

ANDERS OLOFSSON RECENSERAR
Per Hüttners utställning The Silence recenserad i Konsten.net. LÄS RECENSIONEN HÄR

Onsdagen den 18 feb 2015 genomförde PER HÜTTNER "The Silence", en  performance som också var en gemensam vandring i staden där publiken deltog under total tystnad. Den uruppfördes i Beirut sommaren 2014 och återuppfördes i Stockholm en vinterkväll med start från Stockholms stadsbibliotek.

Länk till fördjupande text om Per Hüttner av Cecilia Canziani.
Cecilia Canziani Is a curator and art historian. She is co-director at Nomas Foundation, Rome and more.

Selfie av och med EMILIA ROTA, 2014

Tactile Collection. Fotografi. 2014
Tactile Collection. Fotografi. 2014
Stillbild ur THE SILENCE, 2014