Anneè Olofsson

Mellan hägg och syrén

Anneè Olofsson. Mellan hägg och syrén: Pappas dödsbo. 131 x 300 cm. Unik
Anneè Olofsson. Mellan hägg och syrén: Pappas dödsbo. 131 x 300 cm. Unik


Mellan Hägg och Syrén, 2014
Frövi utsikt #1–4 / Ersta utsikt #5–7 / Vä utsikt #8–9
Photo C-prints, all unique
Various sizes from 100×71cm–137×300cm

The photo series “In Between the Bird-cherry and the Lilac” examines human involuntary confinement during different stages in life. Through a window, taken from within selected sites, we meet the Swedish pre summer in its most beautiful, but shortest period. The two weeks when bird-cherry and lilac blossoms is a longed for period in the northern parts of Europe. Most people are not content with merely looking at the scenery, but step outside to experience the scents. An impossibility for the people in Olofsson´s work. “In Between the Bird-cherry and the Lilac” puts us in front of a view that remains a limitation for the room’s inherent.

By fine-tuned cropping and 1:1 scale the photos are given a sculptural expression. There is no edition of the series, each photo is unique.

Skulpturer

Solitaires (2014)
Lackered nylon, 3D printed SLS
Various sizes 35×45×33cm–40×50×30cm
Solitaire #19440323269920130425
Solitaire #19220228244420050110
Solitaire #1891012019930930

Three sculptures by Olofsson “Solitaire #1897012019930930″, “Solitaire #19220228244420050110″ and “Solitaire #19440323269920130425″. From her father’s estate, the artist has recast three small figurines, one boy and two girls. Painted black, they become shadows of an anonymous childhood, silhouettes of a lost time. Their poses suddenly appear peculiar, introverted and somewhat insecure. The sculptures in Solitaire are reminiscent of chance impacts on our lives and how powerless we are facing unpredictable events in life.

Essential to Olofsson’s artistry are the thoughts behind a work, allowing her to try new forms of artistic expression. Here, the sculptures are treated as three-dimensional photographs. The figurines were scanned, enlarged and printed using a 3D printer.
 

Until Tomorrow Doesn´t  Always Come (2014)
Painted wood, roap, iron
65×95×75cm
As the title reveals, internationally renowed artist Anneè Olofsson’s first solo exhibition at Galleri Andersson / Sandström focuses on life’s unpredictability. In photo and sculpture Olofsson investigates man’s involuntary confinement and relationship to life in its final stage.
Anneè Olofsson’s art has a penetrating quality which makes it unforgettable. She returns repeatedly to her own body as an unrestricted artistic tool. Her parents have had important roles in her stagecraft as well. Bodies become symbols, which tell not only of our inscrutability, but of our human limitations as well. Her father’s passing closed one door in her artistic work, but involuntary opened a new one. “Until tomorrow doesn’t always come” introduces a new chapter in Olofsson’s artistry were closer is unavoidable in order to make room for something new.

Maybe It Will All Go To My Head (2009)
Cracked porcelain figurine. Made at Rörstrands Porslinsfabrik, Lidköping, Sweden. 350mm. Signed and numbered edition, 200 copies, all unique.

Will You Still Love Me Tomorrow

Spineless


Anneè Olofsson bor och verkar i Stockholm, hon är född i Hässleholm och utbildad i Norge och i USA. Hon har en lång och gedigen konstnärlig bakgrund med en internationell verksamhet och ett stort antal utställningar, publikationer och stipendier i Sverige och i världen. Hon är välkänd och bland annat representerad på MoMA, Museum of Modern Art, i New York och på Moderna Museet i Stockholm. Vi har hittills främst mött hennes psykologiskt komplexa fotografier där hon själv och ofta hennes närmast anhöriga agerar liksom hennes suggestiva videoverk. Sedan en tid tillbaka arbetar hon även med skulptur liksom med offentliga gestaltningar.
 
Annèe Olofssons konstverk utmärks av dess djupt personliga innehåll. Den egna familjebakgrunden och konstnärens egen privata historia vävs in i frågeställningar om bakgrunden, nuet och framtiden. Annèe Olofssons föräldrar, liksom hon själv, har ofta varit motiv i hennes iscensättningar. Verken har alla mycket komplexa motiv. Hon fördjupar stora livsfrågor som åldrandet, döden, kärleken och familjerelationer i ett starkt gripande bildspråk, ibland med anspelning på konsthistorien. Anneè Olofssons fotografier är alltid analoga, d v s det förekommer inget digitalt efterarbete.
 
Elisabeth Fagerstedt har haft samarbete med konstnären sedan år 2008 då Uppsala konstmuseum visade Annèe Olofssons soloutställning ”All Ends have a Start”, i samarbete med curatorn Milovan Farronato, Milano. Elisabeth Fagerstedt var chef och curator vid museet 2005-2013. Många minns även Annèe Olofssons kritikerrosade soloutställning på Kulturhuset i Stockholm år 2011.



News

Anneè Olofssons Betty? (2011) såld på Bukowskis Contemporary, maj 2017

Recent works

Annèe Olofsson: Black Current - The Interrupted Series (Unfamiliar 2), 2017. Unikt fotografi, silokonmoterat bakom glas. 105x135 cm

Mellan hägg och syrén (2014)

Unika verk
C-print monterade på svart valchromat, ram samt glas med vattenslipade kanter varierande storlekar. upplaga 1/1
(klicka på resp bild för obeskuren)

Skulpturer

Solitaires
Until Tomorrow Doesn´t  Always Come
Maybe It Will All Go To My Head

Will You Still Love Me Tomorrow (2004)
C-prints, Edition 3
Annee, Kristina, Liz, Maria, Marianne. Mia, Uscha, Wendy.
100×125cm
Also:
Will you still love me tomorrow (2004) as a series of 8 (all images)
C-prints, Edition 5
49×37cm

SPINELESS
C-print 2004
36x36 cm
Ed. 12

Bathroom

Bedroom
Hallway
Kitchen
Livingroom # 1
Livingroom # 2